Museum & Art Gallery of Northern Territory

Hej där! Idag har jag faktiskt gjort något här i Darwin. Mötte upp Denise och två kompisar till henne på busstationen i förmiddags och sen tog vi bussen tio minuter till Fannie Bay och Museum & Art Gallery of the Northern Territory. Ett rätt stort museum som fokuserar på djurlivet, cyklonen Tracy och aborginernas konst. Det var rätt intressant måste jag säga. Vi såg bland annat den mytomspunna jättekrokodilen Sweetheart som skrämde slag på darwinborna under sjuttiotalet. Fem meter lång och 780 kilo tung var han inte den största men han var en av dom farligaste. Nu finns han uppstoppad på museet och är lite av en legend här i Darwin. Aborginernas konst är något jag har varit fascinerad av ända sedan jag kom till Australien och här fanns det mycket av den. Jag skulle hemskt gärna vilja köpa med mig en poster eller liknande hem men antar att risken att den skulle gå sönder under min resa är rätt stor så jag tror jag får strunta i det.
 
Cyklonen Tracy är så här långt Australiens värsta naturkatastrof. Under julen 1974 kom varningar om en stark storm som var på väg på Darwin men då man bara en vecka tidigare varnat för samma sak, utan några större konsekvenser, var det få som brydde sig nu. Men cyklonen visade sig vara av ett helt annat slag och förstörde i stort sett hela staden. Man evakureade 2/3 av staden så dödssiffran blev "bara" 71 personer men 80 procent av staden förstördes helt och hållet och lämnade i stort sett alla invånare hemlösa. Dom högsta vindarna man kunde mäta var över 200 km/h. På museet fanns ett rum med ett ljudband inspelat från stormen och det var så högt att man ville hålla för öronen. Det var fruktansvärt. Väldigt intressant var det hela dock och det är fantastiskt att tänka att man byggt upp en hel stad igen på så kort tid. Dagens Darwin är uppbyggt med andra material som ska kunna stå emot stormar bättre, men jag antar att inget funkar om en cyklon som Tracy kommer igen.
 
Efter museet så tog vi en lång promenad i hettan in till Fannie Bay där vi åt lunch och sen fortsatte vi promenera längs med kusten. Vi orkade inte gå ända ut till East Point men vi fick ändå en härlig vy över Mindil Beach och Darwin i bakgrunden.
 
Några bilder blev det (inte ifrån museet dock där fotografering var förbjudet) men jag lägger upp dom här senare.
 
Nu ska jag hoppa i poolen och svalka mig och sen ska jag fira tre månader i Australien med resten av min svenska maffia (Anton och Niklas) och vår italienska maffiaboss (Claudio) på någon av stans barer. Nyss kom ett par killar och bjöd in hela hostelet till en husfest så kanske att vi tar en sväng dit också.
 
 


Kommentarer
Anonym

Kultur.Det kommer farmor att gilla.Bästa sättet att lära sig landet.Hoppas kvällen blev lyckad.
Kramar
Barbro

2012-10-27 @ 18:47:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sandandsaltwater

Life in Australia!

RSS 2.0