Nästan ett riktigt luciafirande

Här sitter jag och har drabbats av förkylningen från helvetet. Igårkväll kände jag inget annat än att jag var lite hängig men under de få timmar jag sov i natt slog den till ordentligt och nu rinner näsan konstant, halsen gör ont, huvudet värker och jag får nysa var femte minut. Inte det mest ultimata när man ska ut i bushen och tälta i två veckor... Dessutom har jag ju bara två dagar kvar i Melbourne nu och det hade ju varit roligt att inte behöva vara sängliggande dom dagarna. Men jag känner inte för nåt annat än att ligga hela dagen här i soffan och dricka te.

Igår när jag inte var sjuk så hade jag en väldigt trevlig dag. Åkte in till city med dom skotska tjejerna och där mötte vi upp Pelle och sen var vi kulturella och gick på museum. Den här gången fick det bli Immigration Musem och som namnet antyder handlar det om immigrationen i Australien. Det var intressant men jag tror jag kände av förkylningen redan igår och det var helt enkelt för mycket text att läsa för att jag skulle uppskatta det helt och hållet. Huvudet hängde inte riktigt med. Men som sagt, intressant var det och Australien har inte alltid varit ett så vänligt land som det är idag. Under andra världskriget (eller var det första...?) så sågs i stort sett alla immigrerade personer från de länder som var "ansvariga" för kriget, som fiender, trots det att dom bott i Australien i femtio år. Alla dessa människor sattes i läger där dom fick bo i flera år och där man höll koll på dom, med rädsla för att dom skulle vara hemliga spioner. Galet!

När jag och Pelle fått nog så sa vi hejdå till skotskorna och eftersom det var Lucia igår så tog vi tåget ut till IKEA i Richmond. Där blev det en stor tallrik med svenska köttbullar, potatismos, brunsås och lingosylt till middag och en delicatoboll till efteråt. Herregud vad fint det satt! Tror aldrig köttbullar smakat så gott. Efteråt blev det lite shopping matsortimentet.

Fastän jag befinner mig här på andra sida jorden, i 35 graders värme och strålande sol, så kan man bara inte strunta i vissa saker. Lucia till exempel. Jag fick inte se nåt luciatåg men luciafika blev det i alla fall.När jag kom tillbaka hit till hostelet mötte jag Alex och när jag visade honom vad som fanns i min ikeakasse så skrek han av glädje. Glögg, russin och mandlar lussekatter och julmust. Ibland måste man få lyxa till det även som backpacker. När vi stod i köket och värmde glöggen dök två andra svenskar upp och "More the merrier". Vi dukade upp till riktig luciafest och med hostelets julgran i bakgrunden kändes det nästan som riktig lucia. Förstå mig rätt, jag älskar allt som har med Australien att göra och livet här är kanon, men ibland är det skönt att få sitta ner och prata svenska, snacka om saker bara vi svenskar förstår och något så litet som en lussebulle kan göra en oerhört glad när lite svenskt är det enda man vill ha för stunden. En riktigt mysig kväll hade vi i alla fall.

Jag följde med tjejerna ut senare på kvällen men humöret var inte på topp och jag kände verkligen inte för en fullpackad bar fylld till bredden med backpackers. Jag återvände därför hem tidigt och satte mig i en sacksäck med datorn och pratade med Malin på Facebook, samtidigt som jag läppjade på min julmust. Sen vaknade jag som sagt upp med denna förbannade förkylning, vilket egentligen inte borde komma som någon överraskning då alla dom jag umgås med här går och snorar. Men den kommer verkligen olämpligt. Det är bara att bita i det sura äpplet och kurera sig med te och halstabletter ch hoppas på det bästa. Regnet öser ändå ner här i Melbourne idag så jag behöver faktiskt inte ha dåligt samvete att jag stannar inne.

Smak av hemma.

Calle, Rickard och jag.

Alex, Calle och Rickard med glöggen i högsta hugg!

Sunshine

Hej alla!
Sitter återigen i loungen efter ännu en trevlig dag i St Kilda. Väderprognosen från igår stämde och det bjöds på klarblå himmel och 35 grader varmt i Melbourne idag. Jag packade väskan och begav mig till stranden som finns här i St Kilda. Sol och bad blev det hela dagen. Mötte upp Jenny, Mike och Peigi som också tagit sig till St Kilda och när vi alla började anta en allt rödare nyans så begav vi oss till en bar för lite eftermiddagsöl idag också. Förvandlingen från svensk till australiensare börjar sakta men säkert ta fart. Beachen på dagen och öl på puben på kvällen... Det går inte att komma undan med att det är ett himla härligt liv dock!

Har just bevittnat en inte alltför vacker omgång av kareoke här på hostelet. Tisdagar på Habitat innebär kareoke och folk här sjunger helt klart mer gärna än bra. Ruskigt roligt är det ju ändå alltid! Ikväll har det bland annats varit uppträdanden av Spice Girls, Aqua och Rihanna.

Klockan börjar närma sig sovdags och gäspningarna kommer allt tätare. Jag har inga direkta planer för morgondagen utan vi ser vad som händer.

Meeting mates in Melbourne

God kväll! Här är klockan över halv två på natten och jag är fortfarande uppe. Har fastnat i en av fotöljerna här i hostelets lounge. Det är verkligen en utmärkt plats att spendera timme efter timme såhär på kvällen. Överallt finns massvis med bekväma soffor, sittsäckar och fotöljer, köket är fortfarande öppet så du kan äta hur mycket nattmat du vill, det spelas lugn musik och ljuset är sådär lagom nerdämpat. Överallt sitter människor och läser, surfar på datorer, spelar spel och pratar. Själv har jag ätit en sen middag som idag bestod av fisk (toppen!), läst, facebookat och pratat sport med Jonathan, en riktigt trevlig svensk som bor här på hostelet. Det är lätt att fastna här men snart måste jag gå och lägga mig, det är ju en dag i morgon igen.

Idag har jag irrat runt i storstan. Planen var att möta upp Pelle, min gamla klasskamrat från Franzén som också är här i Melbourne. Satte mig självklart på fel spårvagn som tog mig långt ut i förorten. Klev på på fel sida av spåret och detta är första gången det här med vänstertrafiken ställer till det ordentligt för mig. Lyckades i alla fall ta mig tillbaka rätt väg och hamnade i city och hittade åt Pelle. Vi gick på julklappsjakt åt hans systrar och sen mötte vi upp mina kompisar Hayley, Jenny, Peigi och Mike för några jugs av eftermiddagsöl på en cool bar. Åkte tillbaka hit vid sjutiden och har sedan dess varit här i uppehållsrummet och mått gott. Tror det är dags att krypa till kojs nu dock. Det ska tydligen bli runt 30 grader imorgon så kanske att det blir stranden då.

God natt allesammans!

Decemberdagar i St Kilda

Hej där hemma. Idag är en sån dag då jag nästan önskar att jag var hemma i Ramvik. Längtar lite efter en heldag i soffan framför tv:n och Vinterstudion med Popsen. Äta en god middag i form av tex pappas lasange och sen chokladpudding till efterrätt. Så skulle jag kunna flyga hem bara över en dag så hade jag gjort det idag.

När den möjligheten inte riktigt finns så får jag nöja mig med vad Australien har att erbjuda istället. Då det var lördag igår så blev det lite festligheter. Vi hade tänkt åka in till city men blev övertalade av en kille på hostelet att gå på en klubb här i St Kilda istället. Visade sig vara ett rätt dåligt val då stället var allt annat än bra, men träffade ett par riktigt trevliga svenskar som jag satt ner och pratade med. Hemma på hostelet igen så hamnade vi ett helt gäng i sofforna och avslutade kvällen med kolatårta.

Idag så har det inte hänt så mycket här i St Kilda. Jag, Hayley och Kate gjorde pannkakor till lunch och sen var vi bort på en bar i närheten där dom visade nån jättematch i boxning. Testosteronet låg som en tjock dimma över baren men vi tjejer kunde faktiskt också uppskatta matchen. Mexikanen vann över filippinen på knock out efter nästan sex fulla ronder. Hur gick duellen mellan Northug och Hellner där hemma?

Vad händer annars här då? Har ju fått bytt rum. Var tvungen att lämna tjejrummet då min säng var bokad och har flyttat in i ett rum med både tjejer och killar och ja, det doftar ju inte rosor här direkt. Ett par av killarna jobbar och deras arbetskläder sprider en rätt otrevlig odör av svett och rök i rummet. Som tur är står min säng intill fönstret så jag är nog den som lider minst.
Igår fick jag uppleva det omtalade melbournevädret också. Det här är ju staden där man kan få uppleva alla fyra årstiderna under en och samma dag. Det har hittills varit väldigt kyligt de dagar jag varit här och jag har nog inte haft så här mycket kläder på mig sedan jag lämnade Sverige. Men igår blev det plötsligt närmare 40 grader varmt och ett ögonblick trodde jag att jag var tillbaka i Darwin. Var ute och gick och såg mig omkring här i St Kilda under några timmar och höll på att smälta bort i värmen. När jag kom tillbaka till hostelet satt jag ute med datorn och helt plötsligt blev himlen kolsvart och det blåste upp till storm med iskalla vindar. Temperaturen sjönk från 40 till under 20 grader på bara några minuter. Galet! Idag har det varit soligt igen och jag hoppas vädret fortsätter så. Imorgon tänkte jag hoppa på spårvagnen in till city och uppleva storstadspulsen lite igen. Min gamla klasskamrat Pelle är ju också här i Melbourne så vi ska försöka hinna ses imorgon.

Nu är klockan halv sju här och det börjar bli dags för middag. Pasta med krämig tomatsås eller omelett. Svårt val! Det hade som sagt inte suttit helt fel med pappas lasange idag...

Back to backpacker life

Gääääsp. Jag är fruktansvärt trött men tänkte att jag skulle slänga ihop några rader innan jag checkar ut för en här dagen. Att bo hos Gunnel i Perth var ju himla skönt men det är förbaskat kul att bo på hostel igen och träffa en massa människor. Igår bjöds det på gratis barbeque och även om den inte var i närheten av Asylums jättebuffé så var det ändå väldigt gott. En kille från en av stans tour agencies var här och vi spelade bingo med en tur till The Great Ocean Road som förstapris. Någon vinst blev det inte den här gången men man kan ju inte vinna jämt. Jag tog ju faktiskt hem segern i tävlingen Meal or No Meal på Woolshed en gång.Tjejerna i mitt rum är toppen och igår när det var Ladies Night på en klubb som heter Base var vi självklart där. Vi hade fått ett tjugotal drinkkuponger av hostelet och hade en riktigt rolig kväll. Fullsmockat med backpackers och det påminde en hel del och Woolshed i Cairns faktiskt. Gratis drinkar var gott men något vi alla fått betala för idag.

Jag, Hayley och en annan tjej från vårt rum tog oss i alla fall in till stan för lite shopping. Efter ett par byten med spårvagnen och irrandes runt på gatorna hittade vi shoppingcentret där alla de stora klädkedjorna har lagerutförsäljning. Man säljer ut tidigare säsongers kläder till riktigt billiga priser. Jag försöker hålla lite i pengarna och kom bara hem med en enda tröja för fem dollar (ca 35 kr).

Fredagkväll och allt med kände att två dagar i rad fick räcka på St Kildas barer. Istället tog vi oss ner till stranden nu ikväll och vandrade runt i solnedgången bort till den långa piren. Där kan man varje kväll se på när en hel drös med pingviner kommer till sina bon på land när det blir mörkt. Det var väldigt mycket folk där och vi fick vänta ett bra tag men till slut dök dom upp på stenarna och dom är ju fruktansvärt gulliga där dom vaggar fram. Några bilder blev det dock inte eftersom man inte fick fota med blixt, och utan blixt i nästan kolsvarta mörkret så blev det usla bilder. Men jag försäkra er om att dom var urgulliga.

Nu tänker jag säga godnatt och så får vi se vad morgondagen bjuder på. Först måste jag checka ut för att byta rum här på hostelet. Det är i stort sett fullt här och jag hade bara bokat fyra nätter eftersom jag inte visste hur stället var. Som tur är finns det plats i ett annat rum men det innebär att jag måste checka ut innan tio imorgon bitti och sen vänta till två innan jag får tillgång till mitt nya rum. Men tydligen ska det bli 37 grader varmt i annars så kyliga Melbourne så jag ska nog klara av att sysselsätta mig.

Båtar, båtar, båtar. Och en liten del av Melbourne i bakgrunden.

Error!

Oj! Såg precis att det hade blivit nåt fel med inlägget jag skrev i tisdags. Tydligen hade inte hela texten kommit med och det såg ju lite lustigt ut.

Orkar inte skriva om hela inlägget men kan kortfattat berätta att flygresan hit till Melbourne inte var den roligaste. Försening, skrikande barn på flyget, mycket turbulens och sen en tre timmars väntan på flygplatsen på min shuttle bus. Väl på hostelet fick jag vänta i fem timmar innan jag kunde checka in på mitt rum. Då jag inte hade sovit på ett dygn så var blev det några oerhört jobbiga timmar. När jag slutligen hade fått mitt nyckelkort till hostelet så tog det tre minuter innan jag hade tappat bort det. Jag hade föflyttat mig fem meter till utrymmet där jag förvarat min ryggsäck, sedan en kort trappa upp till rummet och kortet var spårlöst försvunnet. En aning pinsamt var det att gå tillbaka till receptionen och berätta att jag redan tappat min nyckel. Killen höll på att skratta till han grät men var snäll nog att låta mig få en ny nyckel, utan att jag behövde betala de tio dollar ett nytt kort egentligen kostar. Men han försäkrade mig om att han skulle prata högt och länge om tjejen som tapapde sin nyckel så fort hon kom in på hostelet.

Men sen hittade jag ju nyckeln i en påse jag haft med mig och allt va frid och fröjd.

Me like Melbourne

Min första dag i Melbourne var ju inte alltför rolig men efter tolv timmars sömn så var jag igår redo att ge stan en ny chans. Har hamnat i ett rum fullt med trevliga tjejer och följde med tre av dom igår in till city. En av tjejerna, Hayley bodde på Asylum i Cairns samtidigt som mig och även om vi inte umgicks då så kom vi väldigt bra överens nu. Tjugo minuter med spårvagn tar det att komma in till stan från området St Kilda där jag bor och ja, Melbourne är verkligen en storstad. En riktigt häftig storstad som bubblar av musik och konst. I varje gatuhörn står musikanter av alla dess slag, duktiga musikanter, och överallt finns gränder fulla med snygg street art. Vintage och second hand blandas med Gucci och Prada. Massiva och höga skyskrapor blandas med äldre byggnader. Vi vandrade runt i city ett tag, åt riktigt god thaimat och lyssnade på ett gäng riktigt duktiga killar som spelade, sen gick vi ett av stadens alla museum. Det var någon utställning som handlade om utvecklingen av internet, tv och film. Väldigt intressant faktiskt och med massor att se och göra. Där fanns allt från födelsen av internet, den första filmen till Cate Blanchettes Oscarsstaty. Efter museumbesöket så gick vi bort till Elephant Hostel där några av mina kompisar från Cairns bor. Medan Valen och Kate åkte tillbaka till St Kilda så stannade jag och Hayley och hamnade sen på en bar tillsammans med ett helt gäng från Asylum. Jenny, Mike, Enrico, Shane, Angus, Ben, Kim och Frank var där och det var så himla roligt att träffa dom igen. Nu ser jag verkligen fram emot Bush Christmas där det kommer vara ännu mer folk från Cairns.

Framåt nio så begav jag och Hayley oss tillbaka till vårt hostel där vi fixade oss och sedan mötte upp Valen och Kate igen. Sen gick vi till en klubb som hette 29th Apartment. Mike, Jenny, Enrico och Shane kom också dit och vi hade alla en väldigt rolig kväll. Vakterna var dock de värsta jag stött på i Australien. Enrico, som druckit två öl blev genast utslängd, men senare insläppt igen "för hans eget bästa". Dom ville inte att han skulle gå runt själv där ute... När han väl kom in igen ville dom slänga ut han igen för att han satt ner på en stol, istället för att vara på dansgolvet som alla andra. Jag och Kate gick efter två timmar ut för att få lite frisk luft. Vi blev inte insläppta igen då vakterna inte kände igen oss. Dom hade inte sett oss varken inne i baren eller ute på rökplatsen, vilket är fullt förståeligt då ingen av oss röker och vi stod ett par meter därifrån. Vi försökte förklara att vi varit inne på klubben i över två timmar och att alla våra kompisar var där, Valen kom till och med ut för att hämta oss. Men vakten vägrade erkänna att han kände igen oss så vi fick snällt ställa oss i den långa kön och vänta på vår tur att komma in igen. När Mike och Jenny blev utslängda för att dom dansat en fartfylld bugg fick vi alla nog och gick därifrån. Åt utsökta pommes frites i strut med sour creme och gick sen raka vägen hem.

Blev en lång sovmorgon idag och nu har jag just uppdaterat mig om vad som händer där hemma. Ikväll är det gratis barbeque på hostelet och sen ska hela gänget till någon nattmarknad här i St Kilda som ska vara något utöver det vanliga.

Jenny, Mike, Jag, Shane och Enrico igår på 29th Apartment.

En inte alltför rolig dag

Väl uppe på mitt nya rum, ett tjejrum jag delar med nio andra tjejer, så hittade jag såklart nyckelkortet i påsen jag hade med mig, En påse jag letat igenom säkert fem gånger redan. Skyller allt på att jag inte sovit på över ett dygn. Tog igen lite av den sömnen när jag kom till rummet, gick sen och handlade lite mat och nu sitter jag här. Gratis WIFI som tur är. Klockan är snart halv tio och jag ska strax gå och borsta tänder och krypa till kojs. Ögonlocken är tunga som bly. Imorgon ska jag förmodligen ta en tur in till city, men först väntar en gratis pannkaksfrukost här på hostelet. Mums!

Ska avsluta med att säga att jag hade en riktigt trevlig sista dag i Perth. Med 35 grader i skuggan och inte ett moln på himlen var det den bästa dagen vädermässig i Perth under min tid där. Mötte upp Hannah på Scarborough Beach och sedan kom även Niklas, Anton, Claudio och deras tyska vän Stefan, som nyss anlänt till Perth. Vi hade en riktigt skön och rolig dag på stranden. Vattnet var iskallt men uppfriskande och med höga vågor. Jag och Hannah var som barn i vattnet. En kanondag med goda vänner helt enkelt.

Första advent

Hej där!

Att det är första advent slog mig precis. Några julkänslor finns det inte att tala om i alla fall.
Idag är solen och värmen tillbaka och då finns det väl inget bättre än att spendera dagen på stan. Eller inte. Var dock tvungen att ta en sista tur in till Perth City för att hitta mig ett par jeans inför kylan som förmodligen väntar i Melbourne. Har inget annat i byxväg än leggings och har ju insett att man inte kan ha det som uppe i Darwin jämt, där till och med trosor var för varmt. Så blev att springa i butiker idag och jag trodde jag skulle bli galen då det inte gick att hitta ett par vanliga svarta jeans. Byxor i regnbågens alla färger fanns men ett par svart gick inte att hitta. Tror jag gick igenom hela Perths utbud på klädaffärer innan jag till slut hittade ett par som både satt bra och var billiga. Så nu behöver jag inte frysa om bena' längre!

Sista kvällen här i Scarborough och jag har precis hällt i mig en halvliter nyponsoppa. Har slängt i en tvättmaskin och ska försöka mig på att sedan packa väskan så gott det går. Skönt att ha det gjort så kan jag njuta av min sista dag imorgon. Det ska bli 37 grader varmt och strålande sol så planen är att dra till Scarborough Beach en sista gång och hänga där med Hannah. Kanske tittar Niklas, Anton och Claudio förbi också nu när dom anlänt till Perth. Min flight går inte förrän halv elva imorgon kväll så har ingen brådska alltså. Tre timmars flygresa, tre och en halv timmes tidsskillnad och jag är i Melbourne. 5:10 AM med andra ord och dags för nya äventyr.

Vi hörs i Meblourne!

Första jun... Första december!

Första december idag om jag har förstått det rätt. Jag kan ju säga att denna dag sett väldigt annorlunda ut jämfört med andra decemberdagar. Har sett massvis med statusuppdateringar på Facebook angående något snöoväder som härjat hemmavid. Behöver nog knappast skriva att jag är väldigt glad över att jag befinner mig här på andra sidan jorden. Scarborough beach är stället jag spenderat min dag på. Och första december innebär att sommaren har kommit till Australien. Att jag redan haft fyra månader av mer sol och värme än vad Sverige någonsin kan drömma om är en annan femma.

Men jag ska vara ärlig, de senaste dagarna har inte varit något vidare. Som jag skrev tidigare så drabbades Perth av en storm för ett par dagar sedan och den höll i sig tills igårkväll. Fy så det har blåst och regnat och jag har frusit något alldeles förskräckligt. Istället för shorts och linne fick jag ha leggings och huvjacka på promenaden igår eftermiddag. Kan ni tänka er! Idag har det dock varit finväder igen och fastän det har blåst lite småkyligt så har det varit en härlig dag på stranden. Försöker få så mycket sol och värme som möjligt innan Melbourne då jag räknar med att det kommer vara betydligt kyligare där. Dom har förvisso haft en värmevåg där den senaste veckan men på tisdag när jag landar så ska det vara 18 grader och regn... Huvva!

Gunnel och David är på festligheter ikväll så jag har huset för mig själv. Har köpt mina favoritchips, myst ner mig i den enorma och jättebekväma soffan och ska kika på lite australiensk tv. Det pgår en stor cricketmatch mellan Aussie och Sydafrika och det är typ det enda som det snackas om idag men nåt annat ska jag väl kunna hitta att titta på. Kanske att jag ska ta och se om det går att kolla på julkalendern via SVTPlay. Har ju förstått att i år är det en fortsättning på min gamla favorit Mysteriet På Greveholm.

Godkväll!

PS. Kom på en annan grej att sätta upp på listan över sämre saker med Australien. Glassbilen höll nyss på att skrämma slag på mig. Här snackar vi ingen glad och sprallig melodi utan något som mer liknar signaturmelodin till filmen Psycho...