Straya Day!

Den 26:e januari firar Australiensarna sin nationaldag ”Straya Day”. Och när man firar i Australien, ja då firar man ordentligt.

 

Dock så kunde man i början av dagen tro att man hamnat i ett kyligt Europa. Kylan var väldigt påtaglig, himlen var grå och regnet hängde i luften. Jag och Veronica bestämde oss ändå för att åka ut till en av stränderna, det är där alla firar. Så vi svidade om till australiensk bikini, packade väskan med lite gott, stoppade ner vår lilla flagga och tog bussen ut till Bronte, som nog är min favoritstrand här i Sydney. Och så fort vi kom fram så skingrade molnen sig och en klarblå himmel dök upp och solen stekte. Stranden var full med familjer, kompisgäng, äldre, yngre och djur som tillsammans firade detta fantastiska land. Röken från grillarna låg som en täcke över Bronte, skriken från cricketspelande aussies ljöd över gräsplanen och ett leende syntes på varenda människa.

 

Vi hade en riktigt bra dag där på stranden och njöt verkligen av att få vara del av allt detta. Vi avslutade eftermiddagen med en promenad bort till Bondi, hälsade på badvakterna och såg solen sakta gå ner. Buss hem till stan igen där vi fixade till oss lite innan vi tillsammans med Hannah gick ner till Darling Harbour.

 

Är det något man älskar i Australien så är det fyverkerier. Och är det något man är bra på i Australien så är det fyverkerier. Nere vi Darling Harbour hade igår kväll säkert 100 000 människor i alla åldrar samlats. Det bjöds på en 30 minuters hak-tappande fyverkeri- och ljusshow med Sydneys skyline i bakgrunden. Det på nyår må vara häftigt men detta fick vi ju se på nära håll och det var nog ännu mer magiskt. Raketer av alla dess slag och färger lyste upp himlen och blandades med så häftiga ljuseffekter där bilder dök upp i röken. Stämningsfull musik spelades i bakgrunden och helt plötsligt spelades också nationalsången och gåshuden var då ett faktum då hela Darling Harbour sjöng med.

 

Det är gånger som dessa då jag känner att jag aldrig vill lämna detta land. Jag vill vara del av gemenskapen som Australien bjuder på. Detta varma, multikulturella, godhjärtade land där alla är välkomna. Tänk om vi i Sverige också kunde bjuda på detta och känna samma stolthet som australiensarna gör äver sitt land.

 

Efter fyverkerierna gick vi alla ut för några drinkar men lördagens dansfest på Avicii hade satt sina spår och det blev en tidig kväll. Men vilken dag det hade varit. En riktig folkfest.

 

På nåt vis lyckades jag radera en massa bilder från dagen på min kamera. Så har bara denna. Ska se om jag kan lyckas sno några från Veronica.

 

 


Kommentarer
Lillan

Häääärligt - du bara flyter omkring där nere, rena rama lyxlivet! jag är avis!!!

2014-02-04 @ 17:34:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sandandsaltwater

Life in Australia!

RSS 2.0