Sydney uppdatering

Hej där!

Kanske att det är dags att uppdatera er där hemma om hur jag här det här i Australien. Inte så illa om sanningen ska fram. Förut förkylningen då som jag drabbades av förra veckan och höll mig sängliggandes i flera dagar. Feber, huvudvärk, halsont och hosta från helvetet men nu är jag i stort sett helt återställd. Sommaren i Sydney bjuder för tillfället på 32-35 grader dagligen, klarblå himmel och ett svalkande hav. Jag har träffat en härlig svensk tjej vid namn Veronica som jag häger med, min goda vän Hannah från Manchester har dykt upp i Sydney och bor nu på samma hostel som oss. Jag letar och har ansökt om en hel del jobb men inga svar hittills, hoppas såklart på att hitta något snart.

 

Värmen gör det dock en aning besvärligt, helst av allt vill man bara åka ut till de svalkande stränderna och det har vi gjort en hel del. Bondi beach och Coogee är favoriterna. Vi har också hunnit med att besöka en av Sydneys häftigaste klubb, IVY. Minst en timmes väntetid men sedan väntar fyra våningars fest. På en av våningarna rymms en stor pool utomhus, med dansgolv i mitten och runt om. Och tittar man upp ser man en stjärnklar himmel, omringad av Sydneys skyskrapor. Lite annorlunda jämfört med Svenssons hemma i Härnta.

 

Det kostigaste som har hänt oss är dock häxan i vårt rum här på hostelet. När jag och Veronica checkade in här i fredags så blev vi varnade av en tjej i vårt rum att det var en minst sagt konstig tant i vårt rum och ja, konstig är det minsta man kan kalla henne. En 70+ dam med långt grått hår, tandlös och knäpp. När hon är i rummet så gör hon inget annat än sitter på sin säng och stirrar på oss andra, eller så spenderar hon timmar inne på toaletten och pratar med sig själv och skriker. Att stå och öppna/stänga dörren är också något hon gillar. Och på nätterna sover hon inte alls utan sitter i sin säng, alternativt står upp mitt i rummet och stirrar på oss andra när vi försöker sova. Det är minst sagt obehagligt och vi har alla inte fått mycket sömn. Efter en hel del klagomål och diskussioner så lät dom oss flytta in i dubbelrum tills imorgon fredag då tanten checkar ut. Vi är alla oerhört lättade , särskilt då vi sedan vi flyttat hört henne utan uppehåll banka på dörren och då en av tjejerna gick tillbaka till rummet för att hämta sin handduk satt hon på golvet och högg sönder sin väska med en sax. Man stöter på en hel del konstiga människor när man backpackar men denna dam är helt klart med på min topp-tre-lista.

 

Här kommer lite bilder:

 Bondi beach
 
Från utkiksplatsen, Bondi igen.
Rätt snygg grafitti nere vid beachen.
Borta vid Coogee Beach.
 
Passande läsning på stranden.
På Coogee.
En suddig bild på mig och Veronica då vi var på IVY förra torsdagen.


Kommentarer
Barbro

Va härligt det ser ut!Men NU har vi fått snö.Första skidturen idag.Håller tummarna för dig i jobbsökandet.Hörde på radion att Australien har en värmebölja utan like.Passar väl dig.
Kramar
Barbro P-U

2014-01-16 @ 13:14:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sandandsaltwater

Life in Australia!

RSS 2.0