Say again?

Hej där!

Efter att i flera dagar suttit instängd på rummet och letat jobb framför datorn så höll jag igår på att gå i taket och bestämde mig för att idag ta en paus från det hela. Tog därför bussen idag ut till Casuarina där norra Australiens största shoppingcenter finns. Jag minns inte senaste gången jag shoppade i Australien och tyckte det var på tiden. Strosade runt i affärerna några timmar och mumsade i mig efterlängtad sushi till lunch. Tog bussen tillbaka till Darwin på eftermiddagen och hade då med mig bland annat en superfin bikini från Billabong som jag tittat på och som nu var på rea, vilket betyder mer humana priser för det märket. Slog också till på en liten svart väska från Ripcurl som jag suktat efter, och då min gamla blev stulen på Bali var denna ett måste. En jumpsuit, en tröja och lite småkrams blev resten av dagens skörd.

Väl hemma på hostelet så möttes jag av ett par meddelanden angående jobb som jag måste ta ställning till. Vet just nu inte hur jag ska göra men återkommer när ett beslut är taget.

Och så till slut det som rubriken anspelar på. Jag har mer än en gång påpekat att irländarna är det absolut trevligaste folket, och det står jag fast vid. Och efter att ha umgåtts med en hel hög av dom så är mina kunskaper när det kommer till den fantastiska dialekten någorlunda bra. Men ibland så går det bara inte att förstå ett enda ord som kommer ut. Detta hände ikväll. Satt och åt min middag och började prata med ett irländskt par som satt vid mitt bord. Världens trevligaste människor men från Belfast, Detta orsakar brister i kommunikationen förstår ni. Men samtidigt som man sitter där och verkligen koncentrerar sig på att förstå vad det är som sägs, så vill man inte heller verka helt urblåst och efter varje mening fråga om dom kan repetera detta då det inte kan uppfattas av denna lilla svenska. Så istället sitter man där och nickar och hummar jakande som att man förstår precis allt. Tills personen i fråga tittar på dig uppmanande och länge. Då trillar polletten ner och man förstår att en fråga har ställts, en fråga man inte alls uppfattade i denna flod av obegripligt ljud. Så då får man ändå krypa till korset och ursäktande fråga om du kan ta om det hela för att man inte riktigt förstod...

Turligt nog så gick ändå vårat samtal relativt bra och jag gjorde inte helt bort mig. Irländarna vet ju oftast om att dom kan vara svåra att förstå och brukar vänligt nog inte skratta utan istället sakta ner på hastigheten. Ett himla trevligt par var dom i alla fall, Greg och Alice, och det är alltid lika kul att träffa nya spännande människor att diskutera allt mellan himmel och jord (oftast resor) med.

Nu ligger jag i sängen och ska titta på ett par avsnitt av Breaking Bad innan läggdags, Vet inte vad jag ska ta mig till när den serien är slut. Hitta mig ett jobb kanske.

Bjuder på en bild från Bali innan jag stänger igen butiken. Ska försöka komma ihåg att lägga upp lite mer bilder därifrån.



Good night people!


Kommentarer
barbro

Fick tips att du börjat skriva igen av Lillan.Kul.Allt väl förstår vi.Inne för tillfället 25 gr varmt ute.Kl 20.30.Vilken sommar!
Kramar från
Gnesta

2014-08-03 @ 20:27:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sandandsaltwater

Life in Australia!

RSS 2.0