Relocating

Nu kommer jag med stora nyheter kära läsare!
Jag har ju under hela tiden här i Sydney letat efter jobb, ibland mer aktivt än andra dagar. Det som är så besvärligt med Sydney är att för varje jobbposition så är det hundratals människor som söker. Ett vanligt jobb på café kan ha uppåt tusen visningar på webben. Konkurrensen är därmed skyhög. Det finns fler saker som ställer till det. Oftast så söker dom folk med löjligt mycket erfarenhet. För att jobba på en ”salladsbar/sandwishshop så behövs ”minst tre års erfarenhet av att göra smörgåsar”. Hur svårt kan det vara att göra i ordning smörgåsar?! Och för att jobba på café så måste man kunna göra kaffe. Och för att kunna jobba med barn så ska man ha flertalet olika licenser, polischeck, första-hjälpen-kunskaper. Och för att få ett jobb i city ska man helst också kunna prata kinesiska. Osv osv osv. Alltså är det inte helt så enkelt att hitta jobb här i storstan. Därför så har jag de senaste veckorna börjat vidga mina vyer. Hösten är ju ändå på ingång och även om det idag var 28 grader varmt så kommer det så småning om bli allt kallare. Jag har kikat på s.k. roadhouses och liknande och så idag ringde det en kille, vi hade en kort telefonintervju och han bad om att få återkomma. Ett par timmar senare ringde han och frågade när jag kunde komma till Darwin.

Så nu bär det iväg på nya äventyr! På måndag flyger jag upp till Darwin och sedan blir jag upplockad och körd till The Bark Hut Inn som kommer bli både mitt hem och arbetsplats. Det är ett sk roadhouse; motell, pub, restaurant och bensinstation. Det ligger på vägen mot Australiens största nationalpark Kakadu och det verkar vara ett populärt stopp för turister på vägen ut dit. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är hundra procent säker på vad min arbetsroll kommer vara, då jag ansökte till flera roadhouse och detta olyckligtvis hade tagit bort annonsen från webben så jag kunde gå in och kika där. Men jag tror det bli som en ”allrounder”, dvs lite av varje. Städning, hjälpa till i köket, servera gester och så lite barjobb. Varierat och med möjlighet att lära mig nya saker.

Måste medge att jag är lite nervös men samtidigt väldigt glad. Behöver röra på mig och nu var det ju ett tag sedan jag befann mig ute i ”The outback”. Förhoppningsvis behöver jag inte fly från detta ställe mitt i natten! Stället har i alla fall en hemsida som jag varit ute och kikat på, så det verkar i alla fall existera. Vad jag kan se på bilderna så är det ett ställe min käre far skulle älska. Robust och rejält men tjurhorn hängades på väggarna i puben. Närheten till floden ger också möjlighet till att ta upp barndomens fiskeintresse, men abborren byts ut mot barramundi. Och de irriterande myggen byts ut mot lurande saltvattenskrokodiler som kan störa fiskelyckan. Detta är dock bara sådant jag uppfattat genom hemsidan och jag vet inte vad som egentligen väntar men jag hoppas på något bra. Bra människor att arbeta med och bäst av allt – möjlighet att spara varje dollar jag tjänar. Som jag sedan kan använda till att uppleva de saker jag ännu inte sett här i Australien.

Jag har ingen aning om hur det kommer bli med möjlighet till att använda internet och mobiltäckning. Stället ligger ju som sagt ute i outbacken och förhoppningarna är inte stora. Jag lovar att höra av mig så fort jag vet mer.


Kommentarer
Barbro

Grattis!!!
Den här gången är det nog seriöst.Osannolikt att du skall åka på en smäll 2 gånger.
Lyckokramar
Barbro Per-Uno

2014-03-12 @ 10:46:05
Lillan

Grattis!!

Du kommer att klara det vad det än blir för jobb, jag ska ge dig ett råd som jag fick av min förste krögare "behandla alla som om de vore kungen så behöver du inte bli nervös när han kommer", mitt andra råd inom hotell restaurang, se till att behandla dina gäster som du själv skulle vilja bli behandlad (det var min egen filosofi). Håller tummarna för att detta är ett seriöst ställe! Ha det bra - vi väntar med spänning på nästa inlägg!!
Kramar

2014-03-13 @ 16:23:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sandandsaltwater

Life in Australia!

RSS 2.0