Angående matlagning och sånt

Idag är en dag då jag inte gjort många knop. Det är oerhört skönt att bo i ett rum med air condition men det finns en stor nackdel: det är väldigt svårt att lämna det svala rummet. Skillnaden mellan inne och ute blir ännu större och att kliva ut genom dörren är som att stiga in i en bastu.

Så idag har det varit en väldigt slapp dag. Har mest suttit vid datorn och pratat med folk hemifrån, kikat på flygbiljetter och funderat över vad nästa steg i min resa ska bli. Har ännu inte kommit fram till någon bra lösning. En lång tupplur mitt på dagen blev det också när alla vi fem tjejer som bor i mitt rum somnade. Jag vaknade till och såg att alla låg och sov. Antar att värmen tröttar ut fler än bara mig. Vid sextiden lämnade jag i alla fall Frogs och tog en promenad bort till Wollies och handlade fredagsgodis i form av chips och chokladkakor. Ibland måste man få lyxa till det. Men oj så jag saknar svenskt lösgodis...

Nu har klockan slagit nio och jag har nyss ätit middag. Då tomaterna bara kostade 40 kr/kg idag på Wollies så passade jag på att köpa några och göra mig en tonfisksallad. Ännu en sak jag saknar: grönsaksmarknaden i Cairns. Jag vägrar helt enkelt köpa en avokado för ca 30 kr/st men jag saknar verkligen mina avokadosmörgåsar och goda sallader.

Det här med att laga mat när man backpackar är verkligen en konst. Matvaror här i Australien är väldigt dyrt och då speciellt frukt och grönt. Att också laga mat för endast en person är svårt. Och att hitta på nya saker att laga är ännu svårare. Ibland kommer man på något man vill laga men då är det ofast en eller två ingredienser som fattas och som man kanske inte kommer använda så ofta och som också kostar skjortan. Det är dock riktigt roligt att se vilken skillnad de är mellan personer. Vissa lever i stort sett på nudlar och omeletter. Andra är riktiga gourmetkockar och lagar fantastiska rätter (för det mesta fransmännen). Vi hade till exempel i Cairns en kille från Frankrike som arbetade som kock och att se honom i köket var häftigt. Han gjorde otroliga rätter på bara några få ingredienser och fick alla andra att se rätt fåniga ut där vi stod med vår pasta och tomatsås. Han var dock oerhört trevlig och bjöd ofta alla andra på sin mat och kom med tips och råd. Och hans chokladkakor han bakade och bjöd på ibland var himmelska...

En annan sak jag ofta funderar på när jag befinner mig i köket är hur vissa människor tänker när det handlar om disk. Att man diskar upp efter sig på ett sådant här ställe där man är så många som ska samsas om samma saker är för mig en självklarhet. Många verkar dock vara uppfostrade på ett annat sätt och låter helt enkelt all disk ligga i diskhon, i hopp om att någon annan ska göra rent. Och så småning om så diskar ju någon annan också det, antingen någon annan person som behöver en tallrik, kniv, kastrull eller vad det nu kan vara, eller så gör dom stackars personer som har hand om köksstädningen det. Jag tycker personligen att det är väldigt taskigt och oförståeligt hur man bara kan lämna allt och låta någon annan göra skitgörat. Jag diskar alltid upp efter mig och brukar även diska ytterligare några saker när jag ändå håller på. För hur roligt är det egentligen att vistas i ett kök där du inte ens kan fylla ett glas med vatten för att diskhon är så fullproppad med disk? Här på Frogs har vi bara två diskhoar men på Asylum hade vi fyra och dom var nästan jämt fulla upp till bredden men tallrikar och pannor. Värst var det den gången då vattnet slutade fungera i köket och det inte gick att diska överhuvudtaget. DÅ var det fullt i hoarna. Folk skulle knappast gå tillbaka och diska när vattnet kom tillbaka och jag tyckte så synd om dom två tjejerna som städade köket och skulle bli tvungna att ta reda på allt. Så jag ställde mig helt enkelt och diskade upp allt. Jag hade inget annat för mig den dagen och det uppskattades av Sean och de andra i personalen så för min del gjorde det inget. Men som sagt, vad enkelt det skulle vara om alla plockade undan efter sig själv.

Så ja, om någon där ute har några bra tips på enkla maträtter som innehåller få och billiga ingredienser så får ni gärna skriva en kommentar. Tills dess ska jag fortsätta drömma om fisk, en riktigt god köttbit, tacos och farmors kycklinggryta...

Fredagskvällen kommer nog bli lika lugn som dagen. Jag har äntligen fått SVTPlay att fungera så jag ska nog spendera kvällen i sängen med lite svenska tv-program och chips. Och så får vi hoppas på att imorgon blir en mer produktiv dag.


Det här var en god middag! Vi svenskar hade kräftskiva på Asylum i slutet av augusti.


Kommentarer
Lina

Det är så svårt med matgladning!

2012-10-27 @ 09:29:45
URL: http://linaohlsen.se
Lillan

Ska kolla på jobbet om det är någon som har något enkelt och förhoppningsvis billigt recept...........

2012-10-29 @ 18:51:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sandandsaltwater

Life in Australia!

RSS 2.0